31.01.11

2011-01-31 - 13:31:20 / Kategori: Dagar : )

Okej tänkte skriva lite om min vistelse på sjukhuset och inför operationen med mera känslor och så.

Okej vi börjar med dagen innan operationen jag va faktiskt helt lugnt och inget va jobbigt förutom på kvällen när jag skulle ta den förbannade sprutan mot blodpropp antagligen spände jag mig super mycket när lukas skulle ta den på mig så jag fick super blåmärke där sen och det sved som bara den men bara en liten stund som tur va. sen va det bara att gå och sova och konstigt nog kundet jag sova och allt va lugnt.

operationsdagen väskan va packad och det va dags att åka till sjukhuset inte mycket specielt med nerverna då heller sen fick jag ju dricka en mer på morgonen jam som va super god efter att bara druktig modifast och vatten i två veckor hehe.

Väl på sjukhuset möts jag av en sköterska som visar oss rumet hon frågar om jag e redo mitt svar blev väl nått ehh öö aa :) he he i rumet va det två sängar hon sa att jag fick välja en säng kunde ju inte låta bli att ta fönsterplatsen kände jag :) sen gav hon mig en blå pyjamas klänning sak som jag kallar det och några konstiga stumpor och sen sa hon att hon skulle hämta lite saker och komma tillbaka och jag skulle byta om så länge.

Sen kommer hon tillbaka och har massa dumma saker med sig jo hon ska ta blod prov och sätta in slang i mig för dropp inge kul att jag som hatar sprutor och så klart gick det inte allt bra och dom stack mig 9 gånger innan allt va klar och på plats ni kan tänka er vilken handsvätt och trårarna bara ran:(

Efter det sa hon att jag kommer opereras efter lusch för nu hade dom lunch så två timmar skulle jag vänta efter allt med srutor och skit. jag och lukas prata lite och så efter en liten stund kom min rumskamrat och skulle gå igenom samma prosidur som jag hade gjort ursch stackare tänkte jag.

hon sa även att hon skulle komma in innan och säga till innan jag skulle opereras så jag han kissa och låsa in mobilen och säga hejdå till lukas. men det gjorde hon ju inte sen kom hon och sa nu är det dags blev lite brottom in på toan och sen hejdå lukas och börja gå mot operations avdelningen.

Jag börja skaka lite men ändå väldigt lugn möts av någon som säger att hon e narkos läkare så hon frågar om person nr och jag får lägga mig på en super smal bor hon lägger på ett täcke och jag får några slaks ben värmare som är dom två stora täcken men som forma sig efter benen coola va dom iallafall hon frågar om jag varit sövd eller opererad innan jag svarar nej och säger däför är jag lite nervös. sen visar hon det här två tubarna ska pumpas in i dig sen kommer du sova kan göra lite ont okej säger jag doktorn kommer in säger sitt namn och vi sågs ju i december sen är jag borta helt väck.


När jag sen vaknar på uppvaket trodde jag ju inte att jag hade operaras ellet nått så jag försökte resa på mig men det gav ju bakslag åkte rakt ner i kudden igen sen såg jag massa människor som prata massa men kom inte ihåg mycket va dom sa tror dom berätta vad klockan va och att jag va på uppvaket och allt hade gått bra och att min sambo hade ringt två gånger. sen decka jag igen vaknar då och då för jag stör mig på att jag har nått över munen men man va tvungen tror jag för jag dog väck den flera gånger då kom och och tryckte fast skiten igen sån som hjälper med luft men sen kom en och sa nu slipper du den där och jag somna som en ängel.
Efter ett par timmar börjar jag vakna till lite jag ser mig runt och ser massa sladdar på mig en liten dator med mina hjärt slag och puls och sånt har även nått på armen en blodtrycks sak som mätte blodtrycket och det gjorde skiten varje halv och hel timme så varje 30 minuter spände skiten åt hårt som bara den och det lät massa jobbiga ljud för det tog på oss 4 som låg där samtidigt. jag vakna ju nästan varje gång den kolla sen om man andades fel kom folk och ville att man skulle andas i en slang som ledde till en påse som va hål i bara fför vi skulle få upp andetagen lugnt  och dom kom hela tiden ursch så jobbigt det va sen pep det överalt. plus man va super groggi. på kvällen kom nattpersonal då börja jag vakna till ordentligt känna allt som gör ont och så nättpersonalen va super trevliga specielt en dam hon hade nått jag kalla mirakel sprayen man va så sjukt tor i munen och läpparna hade torka som man vari i öknen i en månad så prya hon in det i munan det blev lent och smaka jam och frescht.
När man hade ont och inte kunde sova kom dom med lite hokus pokus jag smärtan försvan ett tag och man sov som en stock. dock ville dom att man skulle upp och kissa så fort som möjligt jag gjorde ett försök och kämpade iväg mig till toan det gick men aj så jobbigt det va att trycka ut kiss sen när man va tillbaka va man helt slut och allt gjorde ont då fick lite hokus pokus igen. När jag hade kissa första gången va det illa för då hade jag satt ingång det så jag gick 4 gånger den natten det jobbiga va när jag väl va kissnödig fick jag ligga och vänta på att någon skulle komma och kolla till mig för hade ingen röd knapp att trycka på och man kan inte skrika som det ligger andra där. väl kl 7 på morgonen skulle jag in på rumet igen.


I rummet va det mörkt och jag dom rumskamraten somnar och tyckte tystnaden va helt underbar.
sen kommer det snabbt in folk och pratar ger oss medeciner att svälja och frukostvagnen. Man kände verkligen inte för att äta kan jag ju säga men vi va tvunga sa dom så bara att försöka få i sig lite sen somna vi om igen såå skönt. efter sovit en timme igen kommer dom in melis åhh redan kände man och det va inge kul alls men försöka få i sig igen. små prata lite somna sen igen. ja sen fortsatte det så som kom in 8, 10,12,14,och sista gången 18 för äta kändes jobbigt men va ju bara att försöka. sen kom det lite andra hit och dit och när man hade ont kunde man få en tablett men inget som va som hokus pokuset som man fick under uppvaket så smärtorna va jobbiga andå. på kvällen bad jag om en röd knapp så jag kunde kalla på folk till rumet kände inte för att väcka rumskompisen varje gång jag behövde hjälp och dom blev snopna att jag inte hade en röd knapp och dom fixa det fort nått man ska kolla att man har viktigt tror man blir lugnare då.

dag två dom ville att vi skulle upp och duscha och gå så det va bara att upp och ta en dusch byta om till vanliga kläder och vänta på att man skulle få åka hem fram mot 15.00 någon gång. man mådde mycket bättre dag numer två men inte bra men mycket bättre. sen när jag skulle åka hem va en omtumling varje gång bilen bromsa gasa åkte över gubb gjorde super ont. väl hemma mådde jag super dåligt. sov bort massa.

Dag tre jag kände mig pyton ville inte ens gå upp och kissa men man va ju tvungen va inte sugen på varm soppa kände mig spyfärdig med tanken på det bara. så blev endast massa frukt soppor för mig hela den dagen och dagarna va jobbiga.

Nu är det en vecka sen jag opererades och jag mår toppen i dag soppa är jobbigt men går bra jag har gått ute massa och jag orkar stå upp massa och kan sitta inga problem med nått nästan.så nu känns det som att allt kommer bli bättre fort vill bara börja äta känner jag men men bara att vänta.

Nu har jag skrivit tillräckligt för denna gång har missa massa säkert men orkar inte skriva en bok men om någon undrar nått säg till jag svarar gärna.





väskan packad
väskan packad

Rumet :) 
rumet

igen
rumet 
glad
ha ha glad 
aj
aj
Inte lika glad när som stuckit i mig
yee 
Fin utsikt iallafall
utsikt 
Fin filt jag fick av lukas
min filt
inte mycket att äta men kändes som massa
 yee
ett av mina 5 obehagliga sår skräckfilmsvarning.
 skräckfilm


Kommentarer
2011-02-01 - 14:58:52

Härligt och läsa att allt gått bra för dig :) Kram

2011-02-13 - 17:28:05

Hej!

Jag ska göra min op den 9/3 så jag går nu på VLCD dieten. Började med den redan den 10/2 så jag får stå ut med dessa soppor/vatten ett bra tag till det äntligen är dax för op. Det var kul att läsa hur du har upplevt första dagarna på sjukhuset. Ska bli intressant att följa din utveckling och se vad ev jag kommer att få vara med om. Kolla gärna in på min blogg jag ska försöka att uppdatera så mycket jag kan inför, under och efter operationen. Ta hand om dig!


Kommentera inlägget här:

« Namn Kom ihåg mig?

« E-postadress: (publiceras ej)

« URL/Bloggadress

Kommentar:


Trackback
RSS 2.0